Aktualności

2011-07-27

Innowacje przełomowe




Definiując pojęcie innowacji, zwykle przyjmujemy, że stanowi ona nowość przynajmniej dla danej firmy. Z drugiej strony, z innowacją kojarzony jest produkt zupełnie nowy - wcześniej niewykorzystywany, który zmienia cały rynek i sposób życia konsumentów. W rzeczywistości jednak takie innowacje - nazywane przełomowymi czy radykalnymi - mają niewielki udział w ogólnej liczbie innowacji, choć z pewnością pojawiałyby się znacznie częściej, gdyby firmy nie obawiały się podejmowania ryzyka i wykorzystywania nowych pomysłów.

Podstawą teorii przełomowych innowacji jest rozróżnienie pomiędzy technologiami kontynuacyjnymi a technologiami przerywającymi tok rozwoju jakiejś branży. Pierwsze opierają się na poprawianiu funkcjonalności produktów, dostosowując je do wymagań klientów na dużych rynkach. Wszystkie metody planowania i zarządzania z powodzeniem sprawdzają się w przypadku zmian kontynuacyjnych. Zdecydowanie rzadziej występują technologie przerywające ciągłość rozwoju, które zwykle wyróżniają takie właściwości, jak: niska cena, prostota, mniejsze rozmiary, wygoda użycia, które ceni dość wąskie grono (często zresztą nowych) klientów. Takimi technologiami były np. sprzedaż dyskontowa, biurkowe komputery osobiste, tranzystory.

Koncepcja innowacji przełomowych dąży do wyjaśnienia, dlaczego firmy, swego czasu podziwiane i naśladowane, poniosły porażkę. Przyczyn takiego stanu rzeczy nie zawsze można doszukać się w złym zarządzaniu, niepodążaniu za potrzebami klientów, krótkim horyzoncie inwestycji czy w temu podobnych błędach. Na podstawie analizy przemysłu dysków komputerowych, prof. Christensen, sformułował kilka wniosków, pomagających w mierzeniu się ze zmianami przerywającymi ciągłość rozwoju, które część firm doprowadzają do bankructwa, a dla innych stają się szansą na sukces.

Innowacje kontynuacyjne wymagają trzymania się blisko klientów i respektowania ich potrzeb. Jednak w przypadku innowacji przerywających ciągłość rozwoju takie postrzeganie może okazać się błędem. Liczne innowacje powstałe w myśl tej zasady nie były akceptowane przez klientów w danym czasie, co doprowadziło do zaniechania ich rozwoju przez wiele firm, mimo że niewiele później okazało się, że inne firmy wprowadziły je z powodzeniem, przejmując w zasadzie cały rynek.
Pełny artykuł dotyczący innowacji przełomowych znajduje się na Portalu Innowacji www.pi.gov.pl.

Zachęcamy do lektury!

Powrót