Aktualności
2023-03-31
Vitrintec stawia na innowacyjne podejście do projektowania architektury szklanej
Od Centrum Technologicznego KPT po własną siedzibę na terenach inwestycyjnych Parku. Vitrintec, lokator Kieleckiego Parku Technologicznego, prężnie się rozwija, zdobywając kolejne nagrody. O początkach firmy, trudnych momentach i przyszłości rozmawialiśmy z Tomaszem Rybką, Prezesem Vitrintec. Zapraszamy do lektury wywiadu.
Przybliż naszym czytelnikom, czym dokładnie zajmuje się firma Vitrintec.
Dostarczamy rozwiązania z zakresu systemów aluminiowo-szklanych, począwszy od ich projektowania, poprzez produkcję aż po dystrybucję. Systemy Vitrintec to przede wszystkim innowacyjne podejście do projektowania architektury szklanej. Nasze rozwiązania usprawniają funkcjonowanie przestrzeni biurowych i miejsc użyteczności publicznej. Uniwersalność i kompatybilność poszczególnych systemów zapewnia szerokie możliwości ich zastosowania.
Kto jest odbiorcą produktów firmy Vitrintec?
Kładziemy ogromny nacisk na jakość oferowanych produktów. Za cel stawiamy sobie dbałość o detale, funkcjonalność oraz bezpieczeństwo, dlatego opracowaliśmy produkty o wyjątkowo minimalistycznej geometrii, które dzięki nowoczesnym rozwiązaniom projektowym gwarantują wysoką izolacyjność akustyczną oraz ognioodporność.
Jak narodził się Vitrintec?
Pomysł wziął się z obserwacji rynku. Branżę znałem z wcześniejszych działań biznesowych i zaobserwowałem, że istnieje zapotrzebowanie na produkcję ścianek szklanych. Długotrwała obecność na rynku skłoniła mnie także do wysnucia tezy, że w dzisiejszych czasach firmy zwracają uwagę na estetykę miejsca pracy i na to, by zarówno klienci, jak i pracownicy czuli się w nim dobrze.
Ponieważ miałem dostęp do tego segmentu, podjąłem decyzję o stworzeniu firmy, która będzie aspirowała do branży fit-outowej, oferując z czasem kompleksowe wyposażenie i urządzenie biur. Vitrintec od początku miał siedzibę w Centrum Technologicznym KPT, w hali Recife. Z czasem pojawiła się potrzeba posiadania własnej siedziby. W związku z tym, na zakupionej w drodze przetargu działce w strefie C powstało miejsce w rodzaju concept factory, w którym produkowana jest większość elementów potrzebnych do aranżacji nowoczesnego biura, czyli ściany działowe, meble biurowe, a także absorbery hałasu, które z jednej strony pełnią funkcje użyteczne, a z drugiej tworzą estetyczne wyposażenie biura.
Jakie przełomowe wydarzenia wpłynęły na znaczący rozwój Vitrintec?
Impulsem do rozwoju firmy zawsze jest po pierwsze informacja zwrotna ze strony zadowolonych klientów, a po drugie - kolejne realizowane zamówienia. Na pewno znaczącymi momentami były te, gdy Vitrintec realizował projekty związane z dotacjami unijnymi, wykorzystaliśmy je w sposób zapewniający szeroki rozwój w zakresie parku maszynowego. Dobrym momentem było też powołanie działu badawczo-rozwojowego, bo to pozwoliło nam poszerzyć działalność do poziomu zapewniającego zwrot z inwestycji. Dzięki pracy zespołu specjalistów z tego działu, powstają produkty doceniane nie tylko przez klientów. Ognioodporne systemy oferowane przez Vitrintec doceniła kapitula konkursu RedDot, przyznając im jedną z najbardziej znaczących nagród w świecie designu, co nie pozostało bez wpływu na zainteresowanie klientów tym produktem. Przełomowymi momentami w negatywnym sensie był wybuch pandemii, który ograniczył skalę produkcji i zeszłoroczna agresja Rosji na Ukrainę, która wpłynęła na przejściowe braki kadrowe. Poradziliśmy sobie z tymi kryzysami, co przełożyło się na wysokie wyniki finansowe i rok do roku, otrzymanie Diamentów Forbesa.
Co wyróżnia Was na rynku?
Na rynku z pewnością wyróżnia nas nasza oferta. Systemy akustyczne i ognioochronne, które produkujemy są doceniane zarówno przez klientów, jak i branżę: zdobywają najbardziej prestiżowe nagrody w świecie designu. Wartością nadrzędną firmy Vitrintec jest zapewnienie komfortu użytkownikom przestrzeni biurowych.
Żeby firma osiągała wyniki, niezbędny jest zespół pracowniczy. Ile osób liczy team Vitrintec?
Na chwilę obecną zatrudniamy 78 osób zarówno na stanowiskach produkcyjnych, jak i w zakresie administracyjnej obsługi biura i obsługi klienta.
Najważniejsze dla Was jest…
…osiąganie kolejnych celów biznesowych i rozwój. Jednocześnie zdajemy sobie sprawę z tego, że nie da się tych celów osiągnąć bez inwestycji w kadrę i infrastrukturę. Zależy nam na stworzeniu zespołu specjalistów, którzy cały czas doskonalili będą naszą ofertę, samemu też się doskonaląc: dlatego ważne jest dla nas, żeby pracownicy przychodzili do pracy z przyjemnością i nie chcieli się z nami zbyt szybko rozstawać.
Jak oceniasz sytuację rynkową Waszej branży?
Sytuacja na rynku, na którym działamy, jest stabilna. Przez chwilę mieliśmy do czynienia z przejściowym kryzysem związanym z koronawirusem i wybuchem wojny, bo zachwiały one łańcuchami dostaw, zatrzymały szereg inwestycji budowlanych i znacznie podniosły ceny surowca, ale sytuacja powoli wraca do normy. W Polsce i za granicą nadal istnieje zapotrzebowanie na systemy szklane które produkujemy, dlatego nadal możemy pochwalić się szeregiem znaczących realizacji. W kraju działa kilka firm o konkurencyjnym profilu działalności. Mamy konkurencję także na rynku międzynarodowym – to nieustannie motywuje nas do rozwoju, zdobywania nowych rynków zbytu, wdrażania nowych produktów.
Jak w każdej branży pojawiają się różnego rodzaju zagrożenia. Jakie są dla Was najbardziej widoczne i jakie macie na to rozwiązanie?
Zagrożeniem jest dla nas brak wykwalifikowanej kadry pracowniczej, powodowany po pierwsze brakiem popularności szkolnictwa zawodowego w naszym kraju, a po drugie – rosyjską agresją na Ukrainę. Żeby to zagrożenie zniwelować, Vitrintec wziął udział w projekcie “Bliżej biznesu - bliżej wymarzonego zawodu. Firmy promujące szkolnictwo zawodowe”. Projekt realizuje Centrum Obsługi Inwestora Urzędu Miasta Kielce, a jego celem jest po pierwsze promocja biznesu w szkołach branżowych, a po drugie - zwiększenie świadomości uczniów, ich rodziców i nauczycieli w zakresie korzyści wynikających z wyboru szkoły zawodowej. Inne zagrożenia nie są tak dotkliwe.
Na co stawia Vitrintec?
Jesteśmy świeżo po przeprowadzce do nowej siedziby, cały czas jako lokatorzy KPT, ale jednak „na swoim”. Dla nas to radosny moment, jesteśmy dumni z naszej nowej siedziby. Cieszymy się z tego, co udało nam się osiągnąć dotychczas, ale nadal w dużym stopniu koncentrujemy się na przyszłości. Przede wszystkim chcemy nadal rozwijać nasz potencjał. Chcemy stawać się więksi, zdobywać kolejne nagrody, poszerzać swoją ofertę i zdobywać kolejne rynki zbytu. Chcemy dalej się udoskonalać, wprowadzając do oferty kolejne innowacyjne produkty.
Dziękujemy za rozmowę i życzymy powodzenia w dalszym rozwoju.