Aktualności
2021-02-12
Alternatywa dla spotkań biznesowych
VOTEKA, czyli platforma do prowadzenia bezpiecznych spotkań biznesowych online to rozwiązanie startupu Fonseka IT, który doskonali swój pomysł pod skrzydłami KPT.
Fonseka IT to firma, która jest inkubowana w Kieleckim Parku Technologicznym w ramach Platformy Startowej Start In Podkarpackie. O swoim pomyśle na biznes opowiadają Kamil Bąk oraz Jakub Bacia, założyciele startupu.
Jak dowiedzieliście się o Platformie Startowej Start In Podkarpackie?
Zbieraliśmy i analizowaliśmy informacje dotyczące wsparcia dla startupów z różnych źródeł. Zainteresowanie i ciekawość pozwoliły nam poznać możliwości, jakie daje POPW [przyp. red. Program Operacyjny Polska Wschodnia]. W zasadzie prawie natychmiast po skompletowaniu zespołu, zaczęliśmy bardziej skupiać się na platformach startowych. Mieliśmy swojego faworyta, który odznaczał się na tle pozostałych programów – Platformę Startową Start In Podkarpackie. Wynikało to z dobrych zasięgów i zaangażowania w mediach społecznościowych. W międzyczasie okazało się, że ktoś z naszych znajomych przechodził inkubację w tym projekcie, co pozwoliło nam uzyskać dodatkowe informacje.
Dobrze wiedzieć, że Platforma Startowa Start In Podkarpackie ma duży zasięg. Dlaczego postanowiliście dołączyć do projektu i jakie wartości Wami kierowały?
Postawiliśmy sobie za cel realizację naszego pomysłu biznesowego. Kiedy ludzie przyczyniają się swoją pracą do uruchomienia startupu komunikują swoje oczekiwania i zobowiązania względem siebie i całego zespołu. Nie ma co ukrywać, to nigdy nie są proste rozmowy, ale w naszym przypadku układały się one po myśli wszystkich zainteresowanych. Byliśmy jednogłośni, że należy sięgnąć po wiedzę i doświadczenie ekspertów. Musieliśmy znaleźć kompromis pomiędzy uzyskaniem dofinansowania a pokazaniem efektów naszych działań w środowisku eksperckim. Potraktowaliśmy zadanie kompleksowo. Jak już wspominaliśmy, zrobiliśmy dokładną analizę kilku platform i wybraliśmy najbliższą naszym oczekiwaniom. Na szczęście, ze względu na przedłużenie terminu naboru wniosków, mieliśmy duży zapas czasu na zapoznanie się, co dało nam możliwość odpowiedniego przygotowania.
Dołączyliście do platformy z pomysłem na biznes, nad którym pracowaliście. Jak narodziła się VOTEKA?
Skłamalibyśmy, gdybyśmy powiedzieli, że pomysł VOTEKI narodził się w klimatycznej kawiarni pośród aromatycznego zapachu kawy i świeżych wypieków. W tym czasie temat groźnego wirusa był już na językach. Nie próbowaliśmy desperacko szukać inspiracji w czasach pandemii, woleliśmy elastycznie reagować na to, co przynosi nowa rzeczywistość. Zamiast tylko wykreślać kolejne pozycje z listy spotkań biznesowych, myśleliśmy o rozwiązaniu, które skutecznie zwiększy ich liczbę i produktywność. Stopniowo przenosiliśmy pracę biurową do świata wirtualnego, pobudzając myślenie nad projektami uwzględniającymi nowoczesne technologie. Nie sposób również pominąć roli, jaką odgrywa dla projektu działalność zawodowa i naukowa członków zespołu. Nasze doświadczenie zawodowe potwierdza, że jesteśmy specjalistami w tematach związanych z obsługą klientów korporacyjnych. W pewnym momencie stało się dla nas jasne, że chcemy budować społeczność wirtualną opartą na przedstawicielach rozmaitych podmiotów na rynku. W trakcie naszej aktywności zawodowej byliśmy wielokrotnie „zmuszani” do korzystania z aplikacji, które jak się okazuje oferowały wyłącznie wycinek tego, co mógłby zaoferować nasz produkt. To z kolei wiązało się z koniecznością użytkowania kilku komunikatorów jednocześnie. Zauważyliśmy, że u wielu użytkowników powodowało to znaczne obciążenia sprzętowe oraz niepotrzebne zamieszanie związane z organizacją pracy, a w konsekwencji, zbędne wydłużenie tych spotkań.
Czyli możemy śmiało powiedzieć, że pomysł zbudowaliście na własnym doświadczeniu i chęci ulepszenia istniejących rozwiązań. Powiedzcie w takim razie, na czym polega Wasz pomysł i do kogo jest kierowany?
Startup Fonseka IT wprowadza na rynek zupełnie nowe rozwiązanie. Platforma usługowa pozwoli na bezpieczne prowadzenie spotkań online o charakterze biznesowym i decyzyjnym. W założeniu system będzie bazował na technikach biometrii głosowej, umożliwi komunikację audio i wideo, a także będzie integrował w pełni funkcjonalny panel do przeprowadzania głosowania. Biometria w systemie bezpieczeństwa wyprzedza propozycje konkurencji oraz wiąże się z rozwiązaniem wielu problemów użytkowników na całym świecie. Usługi są dedykowane zarówno sektorowi prywatnemu, jak i sektorowi finansów publicznych. Niech jednak nie zmylą Was pozory. Nasza usługa to nie jest zwykłe narzędzie do komunikacji internetowej, ale innowacyjna platforma biznesowa, łącząca w społeczność nowoczesnych przedsiębiorców. Liczymy, że uda nam się trafić w potrzeby firm, biorąc pod uwagę plany rozwoju samej platformy oraz dodatkowe moduły, które w przyszłości chcemy udostępnić.
Na jakie potrzeby konsumentów odpowiada VOTEKA? Co im oferuje?
Przegląd pracy zarządów krajowych i zagranicznych firm w ostatnich miesiącach tylko potwierdza rosnące zainteresowanie platformami informatycznymi, zapewniającymi warunki niezbędne do identyfikacji swoich uczestników oraz zapewnienia bezpieczeństwa komunikacji elektronicznej. Opracowujemy rozwiązania polegające na wykorzystaniu algorytmów uwierzytelniania głosowego, które chronią przed cyberatakami i wypływem kluczowych dla klientów informacji w trakcie posiedzeń organów spółek, fundacji i stowarzyszeń. To daje szansę na rozwój przedsiębiorstw oraz polskiej gospodarki, bowiem dzięki realizacji projektu, będziemy w stanie zaoferować potencjalnym odbiorcom nową usługę bogatą w niespotykane do tej pory funkcjonalności. Trzeba zaznaczyć, że VOTEKA wpisuje się w aktualne trendy rynkowe, ponieważ obecna reforma prawa handlowego umożliwia szerokie wykorzystanie środków komunikacji elektronicznej i urządzeń mobilnych do pracy zdalnej organów spółek podmiotów gospodarczych. W niedalekiej przyszłości możemy nawet zapoczątkować cyfrową rewolucję w korporacjach.
Cieszy nas, że nasza platforma może wesprzeć tak ambitne plany. Aktualnie jesteście w procesie inkubacji. Jak Wam idzie?
Wszystko przebiega sprawnie. Jesteśmy skupieni na swojej pracy. Do wykonania większości skomplikowanych i wymagających zadań motywuje nas sztab specjalistów Platformy, w szczególności niesamowici ludzie z Kieleckiego Parku Technologicznego z Patrycją Dulębą na czele. Otwarcie więc można już mówić o tym, że ostatnie dwa tygodnie stycznia były czasem intensywnych przygotowań. Pokonaliśmy wiele wyzwań i dokonaliśmy różnorodnych wyborów związanych z wykorzystywaną technologią IT. W spełnieniu wszystkich wskaźników MVP pomagają nam partnerzy operacyjni. Wśród nich znajdują się eksperci, dzięki którym lepiej zrozumieliśmy technologię, którą się zajmujemy. W przyszłości, jesteśmy zainteresowani współpracą rozwojową z wszystkimi firmami, instytucjami i osobami fizycznymi, które mogą wnieść coś ciekawego do naszej inicjatywy.
Fajnie się słyszy, że dobrze wykonujemy naszą pracę. To na pewno dla całego zespołu projektowego dodatkowa motywacja do działania. A jakie plany po projekcie? Czy jeśli nie uda się Wam otrzymać dofinansowania z Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości, będziecie chcieli mimo wszystko wprowadzić produkt na rynek?
Jak najbardziej. Zdajemy sobie jednak sprawę, iż może to znacząco wpłynąć na rozwój poszczególnych modułów jak i ostateczną datę rozpoczęcia komercjalizacji. Nie wykluczamy jednak podjęcia prób pozyskania inwestora lub wprowadzenia naszego produktu na rynki zagraniczne, które mogą okazać się bardziej chłonne na tego rodzaju rozwiązania technologiczne.
W takim razie życzymy powodzenia i dziękujemy za rozmowę.
---
Platforma Startowa Start In Podkarpackie, której koordynatorem w województwie świętokrzyskim jest Kielecki Park Technologiczny, to projekt skierowany do osób posiadających innowacyjny, minimum w skali kraju, pomysł na biznes w takich branżach, jak lotnictwo, motoryzacja, budownictwo, IT/ICT. Celem przedsięwzięcia jest wsparcie rozwoju innowacyjności startupów poprzez kompleksowy program inkubacji, dzięki któremu przedsiębiorcy mogą przekształcić swój pomysł w produkt/usługę. Po zakończonym procesie inkubacji startupy mogą ubiegać się o dofinansowanie nawet do miliona złotych z Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości w ramach programu „Rozwój start-upów w Polsce Wschodniej”.
Projekt Platformy Startowe Start In Podkarpackie jest współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, w ramach Programu Operacyjnego Polska Wschodnia.
Więcej na temat projektu TUTAJ.