Aktualności

2019-04-05

Finał projektu „Coś za coś – siła pieniądza”

Tajemnice świata finansów poznawali uczestnicy projektu, który realizowało Energetyczne Centrum Nauki Kieleckiego Parku Technologicznego dzięki dofinansowaniu z Narodowego Banku Polskiego. Dziś w KPT zaprezentowano efekty pracy z uczniami.

Kluczowe w kształtowaniu świadomości ekonomicznej dzieci jest zrozumienie wartości pieniądza. Ważne jest aby edukację ekonomiczną rozpoczynać już od najmłodszych lat. Dzięki temu, w dorosłym życiu dzieci będą miały szansę uniknąć błędnych decyzji ekonomicznych. Stąd pomysł na projekt „Coś za coś – siła pieniądza”. Wzięło w nim udział ponad 150 uczniów z siedmiu wybranych podczas rekrutacji szkół podstawowych.

W pierwszej kolejności ECN poprowadził trzy rodzaje warsztatów, każdy po 45 minut. Elementem pierwszych zajęć była mennica. Uczestnicy mogli samodzielnie wybijać własne pieniądze. Na kolejnych zajęciach dzieci sprawdzały prawdziwość pieniądza w promieniach UV i w świetle białym, wykonały samodzielnie banknot, z którego można korzystać jedynie w państwie „Energia” – krainie gospodarnego cesarza Glutozłotego. Natomiast na trzecich zajęciach uczyły się obsługi edukacyjnego modelu bankomatu i wykonywały swoją kartę do bankomatu.

W drugim etapie całość przedsięwzięcia przeniesiona została do szkół. W ramach projektu uczestnicy odwiedzili też siedzibę NBP, by dowiedzieć się jak funkcjonuje bank. Uczniowie mieli też okazję zobaczyć specjalną wystawę zorganizowaną na 100 - lecie Polskiego złotego. Powstała także gra detektywistyczna z wykorzystaniem wystawy ECN pn. „Na tropie gospodarnego Glutozłota”. Karty wykorzystane w zabawie są załącznikiem do publikacji, która powstanie na zakończenie projektu. Podręcznik zawierać będzie scenariusze zajęć dla nauczycieli. Będą mogli je wykorzystać w swojej pracy.

Efekt swoich działań prezentowali podczas konferencji podsumowującej projekt, która odbyła się 5 kwietnia w KPT. Uczniowie każdej klasy przedstawiali wypracowany przez siebie projekt w formie pracy plastycznej. 

Jak informuje Karolina Grochowina, koordynator projektu, w wyniku przeprowadzonych badań ankietowych nauczyciele ocenili projekt bardzo pozytywnie. Począwszy od przeprowadzenia sprawnego procesu rekrutacji do wartości merytorycznych jakie projekt wniósł w proces nauczenia uczniów biorących udział w projekcie. Nauczyciele byli bardzo zadowoleni z poruszanej tematyki na zajęciach oraz z wysokiego poziomu prowadzonych zajęć. Opiekunowie grup również zgłaszali potrzebę kontynuacji przedsięwzięcia z uwzględnieniem zwiększonej liczby klas biorącej udział w projekcie.

Projekt „Coś za coś – siła pieniądza”  realizowany z Narodowym Bankiem Polskim w ramach edukacji ekonomicznej był projektem przygotowanym merytorycznie przez edukatorów Energetyczne Centrum Nauki.

Powrót